Gratis forsendelse ved en ordreværdi fra 949 DKK
Køretøjsvalg efter KBA-nr.
DK
    Eller
    Eller valg af køretøj i henhold til kriterier:
    Professionelle bileksperter på telefonen Bestilling og rådgivning:

    Kulden kommer - er din bil klar?

    Vi har allerede set en smule morgenfrost på bilerne, så derfor har vi hos Carpardoo taget et kig på, hvad der bliver solgt mest i vinterperioden, og hvad vores erfaringer viser er nødvendigt for at komme igennem kulden og vinteren

    Vi har blandt andet kigget på, hvilket produkter vi sælger mest af henover vinterperioden. Dette giver et godt fingerpeg om, hvad bilejerne i Danmark kan forvente, der giver udfordringer, og med stor fordel kan tage et kig på inden kulden for alvor sætter ind. Det er sjældent morsomt at stå en kold og våd vintermorgen, og bilen ikke fungerer - Lige fra at den ikke vil starte til at lygterne er i stykker.

    Her er vores ti punkter, du bør tjekke om der er styr på:

    1. Pærer og lygter

    Sigtbarhed er vigtigt i vintermørket og ifølge FDM har over hver tredje bil fejl på lygterne, når de kører til syn. Tjek derfor altid dine lygter og pærer og få evt. en mekaniker til at justere forlygterne, hvis de lyser op i himlen eller ned i jorden. Dette kan blænde modkørende bilister eller forkorte dit eget synsfelt og være til fare i trafikken.

    2. Viskerblade og sprinklervæske til minusgrader

    Det er vigtigt, at viskerbladene virker ordentlig når regnen eller sneen faldet, så tjek altid dine viskerblade og skift dem evt. hvis de ikke skifter ordentlig. Samtidig er det vigtigt at sprinklervæsken er frostsikker og kan bruges i minusgrader.

    3. Startkabler

    Det er altid godt at have et sæt startkabler i bilen, hvis uheldet skulle være ude. De koster ikke meget, og vi ser at flere kunder skaffer sig et sæt før kulden sætter ind.

    4. Kølervæske til minusgrader (-25 grader eller mere)

    Skulle nattefrosten sætte kraftigt ind, så er det vigtigt at have kølervæske som kan klare minusgrader.

    5. Tjek batteriet

    Batterier kan blive afladet med mere end 50% i vinterkulden og blot få sekunders aktivering af startmotoren kan derfor dræne batteriet helt. Tjek derfor batteriet om batteriet trænger til at blive skiftet. En batterilader kan også sikre, at bilen starter som den skal.

    6. Tjek hængsler og cylinderlåse

    Låsene kan blive frosset til pga. fugt, hvilket gør at du ikke kan få nøglen ind og åbne bilen. Sørg derfor altid for at smøge hængslerne samt have anti-frost til cylinderlåsene.  

    7. Giv alle gummilister lidt gummipleje for at undgå fastfrysning

    Gummilisterne skal fryse fast i kulden, og listerne kan risikere at gå i stykker, hvis du prøver at tvinge dørene op. Sørg for at alle gummilister er rene inden vinteren og husk at give dem et lag gummipleje.

    8. Tændrør/gløderør

    Defekte gløderør eller tændrør kan have en effekt på bilens evne til at starte i koldt vejr, og bør derfor tjekkes. Normalvis udskiftes tændrør mellem ca. 30.000 og 60.000 km, mens tændrør med platin- eller iridiumelektroder kan køre helt op til 100.000 km og gløderør mellem 50.000 til 150.000 km.

    Tjek evt. med din mekaniker hvornår bilen sidst have fået skifte gløde- eller tændrør eller få ham til at kigge dem efter.

    9. Bremser

    Hvis vejen er glat pga. regn eller sne, så skal bremserne bare virke optimalt. Tjek hvornår bilen sidst have fået tjekket bremser, slidte bremser eller manglende bremsevæske kan være meget kritisk og til fare for både dig selv og andre bilister. Kommer der fremmede lyde fra bremserne eller ’slinger’ bilen ved nedbremsning, kan det betyde at bremserne skal skiftes eller ikke er indstillet korrekt. 

    Vi anbefaler dog altid at man får en mekaniker til at tjekke bremserne, da det er bilens vigtigste sikkerhedssystem. Dårlige bremser i vinterperioden er virkelig ikke noget man ønsker sig.

    10. Skift til vinterdæk!

    Vinterdæk bør ikke være en overvejelse - bare skift til vinterdæk. De fleste lader jo alligevel ikke bilen stå ’den ene dag med sne'.


    De ti punkter dækker over, hvad der er praktisk og til hvad der giver sikkerhed for bilejeren samt alle andre bilister og trafikanter. Det altoverskyggende punkt at huske, er dog om vinteren hellere at køre lidt for langsomt end for hurtigt. Bremselængde og hastighed er forskellen på om man kommer heldigt ud af et uheld eller ej.


    God vinter!